Botoks

Botulinum toksini (BT) ya da halk arasında yaygın bilinen adıyla botoks, en sık gerçeklestirilen estetik müdahaledir. 1980’li yıllarda şaşılık tedavisinde kullanılırken ilacın aynı zamanda göz kenarı kırışıklıklarını da azalttığı tesadüfen fark edilmiş, böylece estetik uygulamaların önü açılmıştır. Botox,  uygulandığı alandaki kasları geçici süre ile güçsüzleştirir. Bu şekilde istenen etki ortaya çıkar.

Botox uygulamalarında hastaları en çok rahatsız eden noktalar yüzün tamamen mimiksiz ve anlamsız bir ifadeye bürünmesi, deyim yerindeyse maske gibi olması ve kaşların çok yukarı kalkarak doğallığının bozulmasıdır. Kişinin yüz anatomisi ve mimikleri iyi irdelendiğinde kimsenin fark etmeyeceği, sizin bileceğiniz ama etrafınızdan de iltifat alacağınız uygulamalar mümkündür. Botox ile kötü uygulamaların var olması iyi uygulamaları gölgede bırakmamalıdır.

Botox hangi durumlarda kullanılır?

Estetik amaçlı olarak kırışıklık tedavisi en yaygın kullanım alanıdır. Yüzümüzdeki kırışıklıkların temel nedeni fazla mimik hareketleridir. Göz kısma ve gülümseme “kaz ayagı” denen göz kenarındaki çizgilenmelere neden olur. Kaş çatma, kaşlar arasında dikine oluşan çizgilere sebep olur. Alın hareketleri ve kaş kaldırma mimiği de alındaki enine çizgilere sebep olur. Botoks bu bahsedilen bölgelere uygulandığında çizgilerde belirgin bir düzleşme görülür. Kazayağı çizgilerini düzeltmek için yapılan botox aynı zamanda kaşların yan taraflarını yukarı kaldıracağı için, hasta güzel bir estetik görünüm ve dinlenmis bir yüz ifadesine de sahip olur.

Bu üç bölge dışında üst dudak çizgilerini, gülümserken burun sırtında olusan çizgileri ve boyundaki çizgilenme ve katları gidermek amaçlı olarak da botox uygulanabilir.

Botoxun yaygın olarak kullanıldığı bir başka alan da aşırı terlemenin tedavisidir. Koltuk altı, avuç içi ve ayak tabanında oluşan aşırı terleme botox tedavisi ile ortalama 6-8 aylık bir süre boyunca etkili olarak kontrol edilebilmektedir.

Son yıllarda botoxun giderek artan bir kullanım alanı da migren tedavisidir. Hastaların büyük çoğunluğunda botox ile migren ağrılarının sıklığında ve şiddetinde azalma görülür.

Kimler uygun hastadır?

Estetik amaçlı uygulamalar aslında genç sayılabilecek yaşlardan itibaren yapılabilir. Günümüzde otuzlu yaşlarında ortaya çıkabilecek kırışıklıkları önlemek amacıyla yirmili yaşlarının sonundan itibaren botox yaptıran hastalar vardır. Yüzündeki kırışıklıklardan hoşnut olmayan her yaş grubundan kişiyi botoks enjeksiyonuna uygunluğunu değerlendirmek için görmek isterim.

Hamilelerde, emziren annelerde ve bazı kas hastalıklarında botox yapmıyoruz.

Uygulama

Uygulama için benim tercih ettiğim yöntem işlemin 20-30 dakika öncesinden uyuşturucu kremler sürerek bölgeyi hissizleştirmektir. İşlemin hemen öncesinde ise buz uygulayarak daha üst seviyede bir anestezi sağlanır. Enjeksiyon için mevcut en ince iğneler kullanılır. Tüm bu hususlara dikkat edildiğinde hastaların büyük bir çoğunluğunun endişesi olan “acı hissi” kolayca ortadan kaldırılır.

İşlem sonrası hasta işine ve sosyal hayatına kaldığı yerden devam edebilir. Herhangi bir nekahat dönemi yoktur.

BT etkisi hemen ortaya çıkmaz. Uygulamadan 1-2 gün sonra etki belirmeye başlar. Takip eden 10-15 gün içinde etki tam olarak oturur.