Meme Kanserinden Sonra Estetik Yapılır Mı?

Meme kanseri geçiren kadınlarda az veya çok estetik deformasyon olur. Artık estetik deformasyonun derecesi ne olursa olsun gelişmiş cerrahi tekniklerle hastanın kendisini daha iyi hissetmesi sağlanabiliyor. Plastik cerrahların sunabildiği bu hizmetler hastanın meme kanseri tedavisini de gerçekleştiren hekimiyle birlikte bazen aynı seansta bile düzeltilebiliyor.

Meme kanseri geçiren kadınlarda meme estetiğine ilişkin daha geniş bilgi vermeden önce belirtmem gereken birkaç nokta var. Birincisi meme kanseri ameliyatı ile meme dokusunun tamamı alınabilir veya bir kısmı alınabilir. Bu durumlarda uygulanacak estetik tedavi yöntemleri de değişmekte. Bir diğer nokta da meme kanseri cerrahisi sonrasında radyoterapi almanız gerekebilir. Bu durumda da estetik planlama değişebilir.

Öncelikle, meme kanseri ameliyatı nedeniyle meme dokunuzun tamamının alınması durumunda seçilebilecek estetik yöntemler nelerdir? Ya kendi dokularınızdan yeni bir meme oluşturulur ya da bir silikon protez yardımıyla meme oluşturulur. Kendi dokunuzdan meme oluşturma ameliyatında genelde en sık kullanılan bölge karın bölgesidir. Ameliyat basitçe, karındaki fazla dokunun alınıp meme bölgesine aktarılması ve burada şekillendirilmesidir. Bu yöntemi tercih etmeyen ya da bu yöntem için uygun olmayanlarda doğrudan silikon bir protez kullanarak meme dokusunu taklit etmek de mümkündür. Bazı durumlarda da her iki yöntemin birlikte kullanıldığı, yani silikon proteze ilave doku transferi yapıldığını söyleyebilirim. Hangi yöntemin seçileceğine hastanın muayene bulguları, kanser sonrası tedavi planlaması, hasta istekleri de değerlendirilerek doktor tarafından karar verilir. Hangi yöntem seçilirse seçilsin göz önünde tutulması gereken bir diğer nokta da karşı memenin estetiğidir. Önemli olan her iki meme dokusunun da birbirine mümün olduğunca benzer ve simetrik gözükmesidir. Bu nedenle hastaların pek çoğunda hastalıklı olmayan meme dokusuna da dikleştirme, küçültme gibi işlemler uygulamak gerekebilir.

Eğer tedavinizin herhangi bir aşamasında radyoterapi görme ihtimaliniz varsa aslında yapılacak en akıllı şey estetik girişimlerin radyoterapiden belli bir süre sonraya ertelenmesidir. Radyoterapinin doku sağlığına olumsuz etkisi olacaktır. Bu nedenle radyoterapiye bağlı tahribat da ortaya çıktıktan sonra estetik planlamayı yapmak hastayı aksi durumda oluşabilecek pek çok komplikasyondan ve ikincil üçüncül ameliyatlardan koruyabilir. Kanser sonrası yeniden meme yapılması planlanırken ikincil ameliyatlarda estetik olarak daha iyi gözüken meme dokusu elde edilmeye çalışılır. Bu nedenle hastanın bu sürecin uzun soluklu bir süreç olduğunu bilmesi ve sabırlı olması uygun olur.